Newsroom

Trzydziestolecie założenia Grupy ZIBI SA

21.05.2019

W 2019 roku Grupa ZIBI SA obchodzi jubileusz trzydziestolecia założenia. To wyjątkowa rocznica, która niezaprzeczalnie ugruntowuje pozycję firmy jako atrakcyjnego pracodawcy oraz pewnego partnera biznesowego. 30 lat to nie tylko czas zmian, wzlotów, ale również problemów, które firma, zgodnie ze swoją filozofią traktowała jako wyzwania do kolejnych działań. Wszystkie zmiany w historii Grupy ZIBI SA złożyły się na pozycję, którą obecnie zajmuje na rynku polskim. Tym samym stała się ona liderem w swoim segmencie, a także miejscem dla pracowników, w którym każdy z nich może rozwijać swoje pasje i umiejętności.

Firma ZIBI rozpoczęła swoją działalność w 1989 roku, był to czas zmian nie tylko politycznych ale i gospodarczych. Gospodarka z centralnie zarządzanej zamieniła się w gospodarkę rynkową – dając szansę na rozwój nowym firmom z własnym, polskim kapitałem. Początkiem rozwoju okazała się dystrybucja produktów Casio w 1990 roku. Wszystkie produkty, które wcześniej były dostępne dla nielicznej grupy społecznej stały się możliwe do zakupienia dla każdego. Było ta szansa, z której ZIBI skorzystało, powoli rozwijając swój asortyment. Dzięki temu w 1991 roku na ulicy Chmielnej został otworzony pierwszy sklep detaliczny “ZIBI” oferujący produkty z portfolio firmy. W roku 1997 do ZIBI dołączyła marka zegarków Atlantic – jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek szwajcarskich w Polsce. Był to przełomowy moment, ponieważ ZIBI nie tylko poszerzyło swoją ofertę produktową, ale również sięgnęło po markę, która w czasach PRL-u była niezwykle pożądana. W kolejnym roku – 1998 – ZIBI włączyło w swoje szeregi markę Seiko. Takie marki w portfolio pozwalały na rozwój firmy i ugruntowanie jej pozycji w swoim segmencie. W 2000 roku ZIBI uzyskało wyłączną dystrybucję Casio. Wyłączność dystrybutorska wszystkich wymienionych marek dawała ZIBI niezależność, a także pewność, że każdy produkt pochodzi z rzetelnego źródła. ZIBI rozwinęło również opiekę posprzedażową dla swoich produktów. Dzięki takim działaniom ZIBI zapewniało nie tylko dostępność produktów, ale i opiekuńcze skrzydło w razie jakichkolwiek problemów. Szeroko pojęta sprzedaż, a także zadowolenie Klientów dało pewność ZIBI, że może rozwijać się nie tylko na rynku zegarkowym ale również i na muzycznym. Zgodnie z tym przekonaniem, już w 2004 roku ZIBI stało się właścicielem sieci salonów muzycznych. Riff. Stając przed nowym wyzwaniem – rozpoznaniem zupełnie nowej oferty produktowej, a także zapewnienie wartościowych produktów dla wymagającego Klienta, który doskonale wie czego potrzebuje. W 2006 roku sieć sklepów “ZIBI” zmieniła swoją nazwę na “Time Trend”, od tego momentu sieć stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów sprzedaży zegarków w Polsce. Kolejne lata były okresem doceniania osiągnięć ZIBI na rynku polskim. Wprowadzanie kolejnych marek do portfolio, zatrudnianie nowych pracowników czy poszerzanie oferty na kolejne obszary, tj. dobra luksusowe czy instrumenty muzyczne, doprowadziły do chęci usprawnienia procesów wewnątrzfirmowych, dlatego też w 2010 roku ZIBI wprowadziło Lean Management. Najważniejszymi założeniami tej strategii było przede wszystkim zapewnienie klientom produktów oraz usług, których potrzebują, ale w jak w najprostszy sposób, z zachowaniem szacunku dla osób pracujących w przedsiębiorstwie. Strategia Lean na początku była dla wszystkich pracowników pewnym zaskoczeniem, wymagała  zaangażowania i przestawienia się na nowy system zarządzania. Mimo początkowego wyzwania, Lean doprowadził do skrócenia procesów rocznie o 10% – dając nam wysokiej jakości procesy, które ciągle są doskonalone. Dobre zarządzanie oraz wytrwałość i zaangażowanie pracowników doprowadziło do serii nagród w 2014 roku – ‘Statuetka Kryształ 2014 – zaufanie Klientów Reader’s Digest’, nagroda ‘VIP Zegarek’ dla marki Atlantic, podziękowanie za powierzone zaufanie i 20 lat owocnej współpracy – CITI Handlowy.

Był to jasny sygnał, że rozwój w oparciu o japoński system zarządzania, w przypadku ZIBI, był drogą do sukcesu. Dlatego też w 2018 roku ZIBI SA połączyło się z sieciami Time Trend i Riff stając się GRUPA ZIBI SA. Jako duża spółka GRUPA ZIBI SA zapewnia obecnie stabilną pracę blisko 900 osobom. Dla zapewnienia ciągłości doskonalenia kolejnym rokiem dla Grupy ZIBI SA było wprowadzenie filozofii Kazuo Inamoriego oraz elementów holakracji zgodnie, z którymi firma tworzy obecnie swoją strategię zarządzania i rozwoju pracowników.

W związku z 30. rocznicą istnienia, Grupa ZIBI SA pod hasłem “Budujmy biznes razem” celebruje ten wyjątkowy rok. Rozpoczął się on  go od historycznego wejścia Prezesa Zbigniewa Pietrzaka na szczyt Kilimandżaro, gdzie pojawiła się jubileuszowa flaga 30. Grupy ZIBI SA. Kolejnym ważnym wydarzeniem będzie spotkanie wszystkich pracowników na pikniku, a także seria konwencji dla Klientów pod hasłem 30. Grupy ZIBI SA – Budujmy biznes razem.

Podstawą rozwoju i sukcesu firmy są Wartości, które od wielu lat tworzą filary Grupy ZIBI SA. Obecna silna pozycja rynkowa firmy to wypadkowa wszystkich doświadczeń, relacji ale przede wszystkim ciężkiej pracy, w którą zaangażowani są wszyscy pracownicy Grupy Zibi SA.
“30 lat to dopiero początek – przed nami kolejne wyzwania.”