Zegarki G-Shock wyposażone są w szereg przydatnych funkcji. Jedne sprawdzą się na co dzień, inne okażą się być przydatne podczas różnego rodzaju wypraw czy aktywności fizycznych.  Ale jest jedna funkcja, która występuje w zegarkach posiadających funkcję automatycznego komunikowania się ze smartfonem, lub pobierania danych lokalizacji przy użyciu GPS.

Tryb samolotowy urządzeń – co to znaczy

Wertując sieć można napotkać szereg informacji dotyczących trybu samolotowego dla konkretnych urządzeń. Aktywacja takiego trybu, jak sama nazwa wskazuje, wymagana jest w szczególności podczas podróżowania samolotem. Do czego służy tryb samolotowy i jakie ma znaczenie dla podróżujących? Otóż tryb samolotowy oznacza, iż po jego uruchomieniu dane urządzenie nie ma możliwości wykonywania połączeń, wysyłania wiadomości oraz łączenia się z Internetem czy systemem GPS. Jeżeli podczas lotu rządzenie nie zostanie przełączone w tryb samolotowy, będzie to skutkowało tym, że piloci będą słyszeli zakłócenia elektromagnetyczne, objawiające się najczęściej trzaskami oraz nieprzyjemnymi dźwiękami. Przeprowadzone badania wskazują, iż niedostosowanie się do zaleceń załogi samolotu w zakresie aktywacji trybu samolotowego, nie przekłada się bezpośrednio wbrew pozorom na wypadki lotnicze.  Z całą pewnością może mieć to jednak wpływ na poziom skupienia pilotów, co może przełożyć się na gorsze samopoczucie, a w efekcie na pogorszenie komfortu podróżnych. Do urządzeń, które powinny zostać przełączone w tryb samolotowy, zaliczamy przede wszystkim telefony komórkowe, tablety oraz komputery przenośne. W gronie takich urządzeń, znajdują się również wybrane modele zegarków G-Shock tryb samolotowy.

Tryb samolotowy G-Shock

Tryb samolotowy G-Shock jest jedną z funkcji tych niezniszczalnych zegarków, które zostały wyposażone w system Bluetooth. Studiując instrukcje obsługi takiego G znajdziemy odpowiedni odnośnik wyjaśniającego gdzie i jak włączyć tryb samolotowy G-Shock. Dział nosi nazwę: Using the Watch in a Medical Facility or Aircraft. Otóż producent wyraźnie zaznacza, że każdorazowo gdy użytkownik znajdzie się w szpitalu, samolocie czy kompleksie budynków związanych z ruchem lotniczym, a także wszędzie tam, gdzie połączenie z telefonem może powodować problemy techniczne lub zagrożenie, należy przeprowadzić procedurę dezaktywującą automatyczną kalibrację czasu – włączając w zegarku tryb samolotowy.
Wbrew pozorom funkcja trybu samolotowego G-Shock nie jest jakimś bardzo nowym rozwiązaniem. Pojawiła się już w 2014 roku – wtedy bowiem producent zaprezentował wyjątkowy zegarek z serii Gravitymaster, którym był GPW-1000. W sieci można znaleźć szereg informacji mówiących o tym, że odbiornik GPS tak jak Wave Ceptor nie emituje sygnału tylko go odbiera, w związku z czym nie stanowi zagrożenia dla podróżnych. Jednak ze względów bezpieczeństwa ogółu przyjęło się, że również urządzenia wyposażone w GPS, podczas podróży samolotem powinny zostać wyłączone.

GWR-B1000-1A1ER

Co z Multiband 6 i Wave Ceptor?

Otóż zegarki wyposażone w system radiowej automatycznej kalibracji czasu, opartej na działaniu systemu Multiband 6 i Wave Ceptor nie wymagają aktywowania trybu samolotowego. Po pierwsze, nie komunikują się one z telefonem. Po drugie – nie są one wyposażone w nadajnik, jedynie w odbiornik standardowych fal radiowych, które nie wpływają absolutnie w żaden sposób na organizm ludzki, dzięki czemu osoby posiadające rozrusznik serca lub inne wewnętrzne urządzenia medyczne mogą bez ograniczeń używać takich zegarków. Dlatego właśnie żaden zegarek, który wyposażony jest w system automatycznej radiowej kalibracji czasu, jako jedyny rodzaj kalibracji, nie posiada funkcji trybu samolotowego. Należy jednak pamiętać, że ze względów bezpieczeństwa podróżujących, wszelkie próby manualnej kalibracji czasu podczas lotu powinny zostać zaniechane.

Jak aktywować tryb samolotowy w wybranych zegarkach G-Shock?

Zacznijmy od swego rodzaju prekursora dla zegarków analogowych wyposażonych w tryb samolotowy G-Shock, którym jest właśnie GPW-1000. Sprawa jest tutaj nieco ułatwiona, gdyż na subtarczy znajdującej się na godzinie trzeciej znajduje się ikona samolotu. Wbrew pozorom aktywacja i dezaktywacja tego trybu nie jest skomplikowana. Wystarczy będąc w trybie Time Keepingu – podstawowym trybie wskazywania godziny, przytrzymać lewy dolny przycisk przez co najmniej 5 sekund.  Po tym czasie wskazówka tarczy trybów wskaże ikonę samolotu. Analogicznie odbywa się dezaktywacja tego trybu.

Nieco bardziej skomplikowana procedura występuje w modelu GPW-2000. Zegarek również musi znajdować się w trybie godziny. Należy wówczas użyć prawego dolnego przycisku – wskazówka sekundowa wskaże rezultat ostatniej przeprowadzonej kalibracji czasu. W ciągu następnych 10 sekund należy wykręcić koronkę do pierwszej pozycji i obracając nią aktywować bądź dezaktywować tryb samolotowy G-Shock- wskazówka sekundowa będzie odpowiednio wskazywała Y/N. Następnym krokiem jest wciśnięcie i zabezpieczenie koronki, w wyniku czego wskazówka subtarczy wskaże ikonę samolotu.

W takich modelach jak GBD-100 G-Squad czy GBD-200 aktywacja trybu samolotowego G-Shock odbywa się w następujący sposób. Będąc w głównym trybie wskazywania godziny, należy przez co najmniej 2 sekundy przytrzymać wciśnięty lewy górny przycisk Display. Pozwoli to na przejście do trybu ustawień. Następnie przy użyciu lewego górnego bądź dolnego przycisku należy przejść do wskazania trybu AIRPLANE MODE. Lewym środkowym przyciskiem (GBD100) lub prawym górnym (GBD-200) wyświetlamy opcje trybu samolotowego wybierając OFF lub ON. Ponowne użycie tych samych przycisków pozwala na dokonanie wyboru dla tego trybu. Z uwagi na fakt, iż GBD-H1000 posiada bliźniaczo ułożone przyciski z GBD-100, aktywacja i dezaktywacja trybu samolotowego G-Shock wygląda dokładnie jak powyżej.

Jeżeli chodzi o najnowsze propozycje ze stajni niezniszczalnych zegarków, takie jak GST-B500 czy GB-A2100, to z uwagi na podobieństwo modułu, tryb samolotowy G-Shock aktywuje i dezaktywuje się dokładnie w taki sam sposób. W trybie godziny – podstawowy tryb zegarka, należy użyć lewego górnego przycisku ADJUST przez co najmniej dwie sekundy. Przycisk należy zwolnić w momencie ukazania się na wyświetlaczu skrótu nazwy miasta lokalnego – wskazówki automatycznie przesuną się celem odsłonięcia wyświetlacza. Następnie należy 13 razy użyć przycisku Mode – lewy dolny przycisk, do momentu aż na wyświetlaczu nie pojawi się napis RCVD. Prawym dolnym przyciskiem START przełączamy pomiędzy ustawieniem OFF /wyłączony i ON/włączony. Przyciskiem ADJUST zatwierdzamy zmiany.

Jak widać są modele, które w dość prosty sposób pozwalają na korzystanie z trybu samolotowego G-Shock, w których podpowiedź stanowi ikona samolotu. Lecz tak naprawdę, bez znajomości instrukcji obsługi, lub wcześniejszych doświadczeń – zapoznanie się z funkcjonalnością każdego modelu wymaga zajrzenia do instrukcji obsługi.