G-Shock sprawdzi się w każdych warunkach i każdej sytuacji. Miałem już okazję pisać na temat G-Shocka, który sprawdzi się w górach oraz na nartach. Dziś chciałbym podpowiedzieć na jakie zegarki G-Shock warto zwrócić uwagę przy uprawianiu szeroko rozumianego żeglarstwa.

Na wstępie pragnę zaznaczyć, iż nic nie zastąpi profesjonalnych przyrządów nawigacyjnych a przedstawione w artykule zegarki stanowią wyłącznie propozycje, które sprawdzą się jako genialny dodatek podczas żeglowania.

Zacznijmy od samego pojęcia żeglarstwa. Żeglarstwo jest rodzajem dyscypliny sportów wodnych lecz na przestrzeni lat zyskało tak dużą popularność, iż coraz częściej kojarzone jest z turystyką czy rekreacją. I choć obecnie można zaobserwować pewne odstępstwa od ogólnego pojęcia żeglarstwa (np. lodowe czy lądowe) to niezmiennie obejmuje ono wykorzystywanie jednostek napędzanych siłą wiatru za pośrednictwem żagli. Oczywiście żeglarstwo to nie tylko dobra zabawa, lecz duża odpowiedzialność oparta na wiedzy i umiejętności posługiwania się przyrządami nawigacyjnymi pozwalającymi na odnalezienie swojej pozycji podczas rejsu oraz określeniu destynacji i prognozowaniu warunków pogodowych. Tak jak wspomniałem, G-Shock może okazać się świetnym uzupełnieniem niezbędnika żeglarza.

Zastanówmy się zatem nad tym, jakie elementy powinien posiadać G-Shock  dla żeglarza, które będą decydowały o wyborze odpowiedniego modelu. Moim zdaniem takimi wyznacznikami będą funkcjonalność, zasilanie, podświetlenie i czytelność.

Zacznijmy od modelu, który już jakiś czas dostępny jest w ofercie G-Shocka ? GW-7900. Jest to zegarek stricte cyfrowy, który charakteryzuje się zasilaniem ogniwem słonecznym Tough Solar oraz kalibracją czasu drogą radiową. W wersji z pozytywowym wyświetlaczem zapewnia czytelność na bardzo wysokim poziomie a podświetlenie typu Full-Auto Illuminator zapewnia swobodny odczyt danych w ciemnościach. Należy zaznaczyć, iż wyświetlacz tego modelu zaprojektowany został w taki sposób, aby wskazywać istotne z punktu widzenia osób uprawiających żeglarstwo pływy morskie i fazy księżyca. Oczywiście nie zabrakło na nim wskazań godziny czy daty. Dodatkowo zegarek posiada funkcję czasu światowego, 24 godzinny stoper z dokładnością pomiaru do 1/100 sekundy, 24 godzinny timer, pięć niezależnych alarmów oraz wskaźnik naładowania baterii. Warto zaznaczyć, iż wysoki bezel idealnie chroni mineralne szkiełko a komfort użytkowania zwiększają skrzydełka umieszczone pod deklem ułatwiające dopasowanie do nadgarstka. Koperta GW-7900 posiada wymiary 54,20 mm x 50 mm x 17,7 mm i waży 71 g. Dla osób szukających nieco tańszego rozwiązania, które jednak nie chcą rezygnować z wyjątkowego designu i funkcji, proponuję zapoznanie się ze specyfikacją modelu G-7900.

Kolejnym zegarkiem, który chciałbym przedstawić osobom aktywnie wypoczywającym na wodzie, które szukają sprawdzonego czasomierza w bardzo przystępnej cenie, jest model GULFMAN G-9100, w wolnym tłumaczeniu oznaczający zegarek dla człowieka zatoki. G-9100 posiada kopertę wykonaną z tworzywa sztucznego i stali, w której wszystkie metalowe elementy mające kontakt z otoczeniem poddane zostały specjalnemu procesowi chemicznemu. Umożliwiło to zwiększenie odporności na rdzę i korozję dzięki czemu G-Shock GULFMAN G-9100 określano jest jako zegarek Rust-resistant. Oczywiście model ten również posiada wyświetlacze wskazujące pływy morskie i fazy księżyca. Ten model wyjątkowo nie jest zasilany ogniwem słonecznym, lecz posiada baterię, która według specyfikacji producenta zapewni pracę zegarka aż przez 7 lat.  Pozytywowy wyświetlacz oraz podświetlenie Auto Illuminator zapewnią swobodę odczytów w dowolnych warunkach pogodowych. Zegarek posiada funkcję czasu światowego, 24 godzinny stoper z dokładnością do 1/100 sekundy, 24 godzinny auto-powtarzalny timer i 3 multi alarmy. Dodatkowo Gulfman jako zegarek dla żeglarza wyposażono w rzadko spotykany w zegarkach G-Shock Yacht Timer, który idealnie sprawdzi się podczas regat. Użytkownik posiada możliwość ustawienia tego timera w zakresie od 1 do 10 minut. Sygnał rozbrzmiewa co 1 minutę oraz co sekundę przez ostatnie 10 sekund odliczania. Jest to niebywale istotne, gdyż instrukcje żeglugi bardzo rygorystycznie podchodzą do przestrzegania zasad oraz czasu i każdy jacht startujący później niż w określonym czasie (najczęściej jest to 5 minut) po sygnale startu kwalifikowany jest jako DNS ? nie wystartował. Warto zauważyć, iż Gulfman jest zegarkiem mniejszym od przedstawionego GW-7900 i posiada kopertę o wymiarach 51 mm x 46 mm x 16,4 mm i waży 53 g.

Jeżeli poszukiwany jest nieco nowszy zegarek, który posiada elementy przydatne podczas uprawiania żeglugi, warto pochylić się nad nowością ? GBX-100. Z uwagi na ogromne zainteresowanie modelem oraz bardzo ograniczoną ilość dostępną u autoryzowanego dystrybutora, obecnie pozostaje raczej tylko możliwość zakupu tego modelu z rynku wtórnego. Co prawda producent określa jednoznacznie, iż jest to seria G-LIDE lecz myślę, że bez problemu żeglugę możemy podciągnąć do kategorii może nie w każdym przypadku ekstremalnych, lecz nadal sportów wodnych. Najsłabszym ogniwem tego G-Shocka może okazać się fakt, iż zasilany jest zwykłą baterią, której żywotność określona została przez producenta na okres dwóch lat. Jest to niewątpliwie związane z zaawansowaną technologią ukrytą w tym nowoczesnym G-Shocku. Ale skupmy się na jego największych atutach, które zdecydowały o umieszczeniu go w niniejszych propozycjach. Po pierwsze jest to bardzo wygodny zegarek. Jego koperta mierzy 50,9 mm x 46 mm x 14,7 mm a waga kształtuje się na poziomie 66 g. Wygodę zapewnia niebywale elastyczny pasek, który w porównaniu do wcześniej prezentowanych modeli posiada zdecydowanie większą ilość otworów umożliwiających jeszcze lepsze dopasowanie do nadgarstka. Co więcej, szlufka została zaprojektowana w taki sposób, że dzięki wewnętrznej wypustce blokuje pasek i zabezpiecza przed przypadkowym wypięciem i zgubieniem zegarka. Ten model wyposażony został w wyświetlacz MIP Memory In Pixel, który zapewnia odczyt w dowolnych warunkach na możliwie najwyższym poziomie. Niebywałym atutem jest System Bluetooth, w który zegarek został wyposażony. Użytkownik ma możliwość pobrania darmowej aplikacji G-Shock Move, która po zainstalowaniu na smartfonie zwiększa funkcjonalność zegarka. Oczywiście z uwagi, iż znajdujemy się na wodzie telefon nie jest zapewne tym urządzeniem, które używane jest tak beztrosko jak na lądzie, warto jednak zaznaczyć, iż jednorazowe sparowanie urządzeń i ręczne przesłanie danych nie jest czynnością wymagającą poświęcenia dużej ilości czasu. GBX-100 zaprojektowany został w taki sposób, aby możliwie najdokładniej określić warunki panujące na wodzie. Umożliwia sprawdzenie nie tylko faz księżyca czy pływów morskich lecz również wschodów i zachodów słońca dla wybranej lokalizacji. Należy zaznaczyć, iż aplikacja G-Shock Move umożliwia dokonanie wyboru jednego z ok. 3300 lokacji na całym świecie, w której możemy sprawdzić wyżej wymienione wartości. Na wyposażeniu GBX-100 znalazły się również takie funkcje jak wibracja, 100 godzinny stoper mierzący czas z dokładnością do 1 sekundy, rozbudowany interwałowy timer z możliwością spersonalizowania do 5 niezależnych timerów z możliwością ustawienia do 20 powtórzeń w czasie do 60 minut. Zegarek umożliwia ustawienie czasu światowego dla jednej z 38 stref czasowych oraz ustawienie profilu użytkownika, co okaże się pomocne podczas korzystania z funkcji treningowych tej wyjątkowej nowości. Zegarek posiada wbudowany krokomierz, który w połączeniu z lokalizacją telefonu umożliwia nie tylko liczenie kroków, ale również prędkość, tempo czy ilość spalonych kalorii podczas ewentualnego treningu.

Czas przejść do serii GULFMASTER, która w wolnym tłumaczeniu oznacza Mistrza Zatoki i zdecydowanie najbardziej z rodziny G-Shocków nawiązuje do żeglarstwa. G-Shock zaprezentował trzy odsłony zegarków z serii Gulfmaster: GWN-1000, GWN-Q1000 oraz GN-1000.

GN-1000 jest niewątpliwie bardzo ciekawym modelem, którego funkcje jak najbardziej pasują do niniejszego zestawienia. Lecz pomimo posiadania takich elementów jak kompas, termometr, wskaźnik pływów morskich czy faz księżyca, jest jedna rzecz, która moim zdaniem ma tutaj decydujące znaczenie. Chodzi o podświetlenie ? nie uwzględnia ono niestety wyświetlacza, co w nocy może mieć decydujące znaczenie.  Dlatego jeżeli ktoś poszukuje zegarka ze wskazówkami i przywiązuje bardzo dużą wagę do podświetlenia, powinien pochylić się nad dwoma pozostałymi odsłonami serii Gulfmaster.

Przedstawmy zatem GWN-1000 jako G-Shock dla żeglarza. Zegarek jest połączeniem wskazówek i wyświetlacza. Jest zegarkiem, który nie tylko świetnie wygląda, lecz również jest bardzo funkcjonalny. Gulfmaster GWN-1000 zasilany jest ogniwem słonecznym Tough Solar i posiada kalibrację czasu drogą radiową. Jak na zegarek dla żeglarza przystało, wyposażony został we wskaźnik pływów morskich wpisany w subtarczę umieszczoną miedzy indeksami godziny 9 i 11 oraz fazy księżyca. Dodatkowym atutem będzie znajdujący się na wyposażeniu tego modelu Triple Sensor ? jest to potrójny sensor umożliwiajacy pomiar kierunku (kompas), pomiar temperatury otoczenia (termometr), pomiar ciśnienia atmosferycznego (barometr) oraz pomiar wysokości w oparciu o zmiany ciśnienia (wysokościomierz barometryczny). Oczywiście producent zaznacza w instrukcji obsługi, iż nie są to profesjonalne przyrządy miernicze, jednak z doświadczenia mogę napisać, iż sprawują się naprawdę dobrze, pod warunkiem znajomości zasad ich wykorzystania. I tak należy pamiętać, iż kompas będzie wskazywał kierunek dokładnie wyłącznie gdy ułożony będzie poziomo do mapy/ziemi; termometr dokona prawidłowego pomiaru temperatury zewnętrznej jeżeli tylko użytkownik zdejmie zegarek z nadgarstka i umieści go na 30 minut w miejscu pomiaru; barometr w trybie ciągłym dokonuje pomiaru ciśnienia wyświetlając go podczas uruchomienia funkcji; wysokościomierz sprawuje się idealnie określając wysokość względną oraz bezwzględną jeżeli tylko poddany będzie częstej i prawidłowej kalibracji. Warto zaznaczyć, iż zegarek posiada tzw. Alarm Baro ? po aktywowaniu monitoruje zmiany pogody i alarmuje użytkownika o ich gwałtownych zmianach, graficznie i dźwiękiem. GWN-1000 charakteryzuje się bardzo dobrym podświetleniem i lumą, zapewniając w ten sposób swobodny odczyt wartości w dowolnych warunkach.  Dodatkowo zegarek wyposażony został w automatyczną korektę położenia początkowego wskazówek, co zapewnia prawidłowe wskazania nawet po mocnym upadku czy uderzeniu zegarkiem o różne przedmioty. Ten Gulfmaster wyposażony został również w czas światowy uwzględniający 29 stref czasowych, 24 godzinny timer mierzący czas z dokładnością do 1/100 sekundy, 60 minutowy timer oraz 5 alarmów i sygnalizację pełnej godziny. Dla zwiększenia komfortu użytkownika zegarek wyposażono w funckję Hands, która umożliwia przesunięcie wskazówek w celu odsłonięcia wyświetlacza. GWN-1000 posiada bardzo wygodny i elastyczny pasek, który jednak ma tendencje do wysuwania się z metalowej szlufki. GWN-1000 posiada kopertę o wymiarach 44,9 mm x 55,8 mm x 16,2 mm i waży 101 g.

Bardzo podobnie wygląda kolejny model Gulfmastera ? GWN-Q1000, w którym jednak wyświetlacz umieszczono w górnej części tarczy. Nie zabrakło również subtaczy wskazującej pływy morskie oraz wskazania dla Alarmu Baro ? ten model również może monitorować warunki pogodowe i ostrzegać użytkownika o gwałtownych zmianach pogody. Jest zegarkiem większym i cięższym. Waży 115 g i posiada kopertę o wymiarach 48 mm x 57,3 mm x 17 mm. Jest modelem jeszcze lepiej wyposażonym od swojego poprzednika. Posiada szkiełko szafirowe oraz Quad Sensor, który oprócz sensorów dostępnych w Triple Sensor posiada również głębokościomierz. Dodatkowym atutem jest możliwość używania przycisków pod wodą. Zdecydowanie lepszy jest tutaj kompas, który pozwala na dokonywanie odczytu kierunku nie tylko w płaszczyźnie poziomej. GWN-Q1000 posiada jeszcze lepszą lumę i podświetlenie. Oczywiście również zasilany jest ogniwem słonecznym i wyposażony został w Multiband 6 i Wave Ceptor umożliwiające kalibrację czasu drogą radiową. Ten Gulfmaster umożliwia sprawdzenie faz księżyca oraz wschodów i zachodów słońca dla wybranej daty. Oczywiście wszystkie dodatkowe funkcje typu timer, stoper czy alarmy również znalazły się na wyposażeniu tego modelu. Na uwagę zasługuje równie wygodny i elastyczny pasek, w którym problem niekontrolowanego wysuwania się paska ze szlufki generalnie nie występuje. Warto zaznaczyć, iż GWN-Q1000 posiada dedykowaną kompozytową bransoletę, która wyróżnia się wyjątkowo dużym zakresem dopasowania do nadgarstka.

Ostatnia propozycja G-Shocka jako zegarka dla żeglarza, z uwagi na jego wielkość, może wzbudzać kontrowersje. Mowa o modelu GPR-B1000 Rangeman. Jest to wyjątkowy zegarek ze stajni Casio G-Shock. Wyposażony został w GPS, który bez konieczności użycia telefonu i dedykowanej aplikacji pozwala na zapisanie punktu i kierowanie się do niego, np. w drodze powrotnej. Dzięki takiemu rozwiązaniu jest najbardziej zaawansowanym G-Shockiem pod względem nawigowania do określonego ? zapisanego punktu. Zegarek jest zdecydowanie największym cyfrowym czasomierzem Casio. Jego koperta posiada imponujące wymiary wynoszące 60,3 mm x 57,7 mm x 20,2 mm i waży 142 g. Z doświadczenia mogę napisać, iż przy obwodzie nadgarstka wynoszącym 18,5 cm zegarek nosi się wyjątkowo wygodnie. Natomiast zdaję sobie sprawę, że zegarek jest na tyle wysoki, że w niektórych sytuacjach może powodować dyskomfort, szczególnie podczas używania odzieży z długim rękawem. Rangeman posiada również system Bluetooth, który dzięki darmowej aplikacji G-Shock Connected umożliwia współpracę z telefonem i korzysanie z funkcji pływów morskich w różnych częściach świata. GPR-B1000 wyposażono w znany już Triple Sensor oraz kalibrację czasu na dwa sposoby ? GPS oraz poprzez BlueTooth. Sensory działają dokładnie tak jak w pozostałych zegarkach G-Shock Triple Sensor. Na uwagę zasługuje fakt, iż ładownaie tego modelu odbywa się za pomocą załączonej do zegarka ładowarki oraz ogniwem słonecznym Tough Solar. Wyświetlacz chroni szkiełko szafirowe odporne na wszelkiego rodzaju zarysowania.

Bez względu na to, który zegarek zostanie wybrany, warto zaznaczyć iż wszystkie posiadają wodoszczelność na poziomie 200 metrów, co zapewni bezproblemowe użytkowanie w tak trudnych warunkach, jakie mogą wystąpić podczas uprawiania żeglugi.